האם המרעיבה – מאבקי כוח

"האֵם המרעיבה" – האם יש צירוף יותר אוקסימורוני מזה? אין פלא, לכן, שכל כלי התקשורת עטו עליו כמוצאי שלל רב. יש בו, בצירוף הזה, משהו המעורר את החרדות הסמויות והגלויות של כל אדם. דומה שכל אתוס האמהוּת מתגלם בצורך האימהי להזין את ילדהּ ובכך לגונן ולשמור עליו, לדאוג לבריאותו ולאושרו.  

דווקא משום כך ברור שמעשיה של "האם המרעיבה"  אינם מעשים פליליים אלא מתקיימים באזור הדמדומים של הפרעה נפשית – וזאת מבלי להיות פסיכולוג, ומבלי להכיר את כל פרטי ההפרעה הקרויה "תסמונת מינכהאוזן" . מקומה של אישה זו, אם כך, איננו בתא המעצר אלא בחדר הטיפולים.

התפרעויות החרדים באות לסמן את הגבול, שאין לחצות, מבחינתם, שבין אורח החיים החילוני לבין אורח החיים החרדי-קיצוני. הסימון הוא באמצעות חלוקת התפקידים המגדרית הברורה: הגברים – ללימוד תורה, והנשים – לאימהות. חתירה תחת אחד משני היסודות האלו עלולה לערער את  עצם קיומה של הקהילה כולה.  מחלות נפש, כמו מעשים פליליים מכל סוג שהוא, שייכות לעולם החילוני. הקהילה החרדית היא המחנה הטהור, הקדוש, שבמרכזו לימודי הקודש והמשפחתיות. זו הסיבה למאבק הכוח שמתנהל עכשיו: הקהילה החרדית (לפחות זו של חסידות "תולדות אהרון") נגד העולם החילוני כולו, ולהיפך. במאבק הזה מנסה כל אחד מהצדדים להוכיח שערכיו הם הם הנכונים.  זהו, בעצם, מאבק על גבולות, זהות והגדרה. כלי התקשורת החילוניים מבקשים להוכיח שאין "מחנה טהור", יש רק בני אדם. חסידי חסידי "תולדות אהרון" נאבקים על זהותם באמצעות תיאוריות קונספירציה, לה שותפים לשכת הרווחה, המשטרה, ובעצם מוסדות המדינה כולם.

ומה עם הילדים? כמו בעולם החילוני, כך גם בזה החרדי, אתוס האמהות והמשפחה מסתיר מאחוריו גם מצוקות של ילדים, מקרים של התעללות נפשית ופיזית. בעולם החרדי הילד איננו עומד במרכז, אלא הוא חלק ממשפחה ומקהילה סגורה, שהם השלם החשוב מכל אחד מחלקיו, מה שמגביר את ניסיונות ההכחשה וההסתרה, שקיימים גם בעולם החילוני, כמובן.

נראה שהפיתרון במקרה הזה, של "האם המרעיבה", לא צריך לבוא מתאי המעצר והכלא, וגם לא מחדר הטיפולים הפסיכולוגי. שני אלו לא יועילו כאן. הפיתרון צריך לבוא מתוך הקהילה החרדית עצמה, שתתמוך באם ותצמיד למשפחה נשים (וגברים) מתוכה, שיפקחו על המשפחה ויטפלו בה מקרוב. זהו פיתרון  שהוא גם הומני – כלומר, מאשר את ערכי החילוניות, וגם איננו סותר את המסורת החרדית. אין טעם לומר ייקוב הדין את ההר. במקרה הזה צריך ההר להישאר כמות שהוא, והדין צריך להתגמש.

 

 

——————————————-

אתר הבית שלי: www.balashy.com

——————————————

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ברנרד  On 17 ביולי 2009 at 19:33

    מול השהיד המתאבד או מול מי שמאמין שעשו על הילד נסיונות בהדסה. אין לי תשובה. ברור שאיזה חוכמולוג יספר לי על נסיונות לא חוקיים וחצי חוקיים שעשה הממסד הרפואי הישראלי. כאן אני בטוח במאה אחוזים לא היה ניסוי רפואי. נדמה לי שהרבה ערכים ליברליים שבנויים על המון הנחות מוסוות ולא מפורשות בנהירות מירבית פשוט פועלים כאן פעילות הפוכה ומשמשים כלי הפעלה בידי מנהיגים חורשי רע. הנסיון לחיפוש מכנה משותף לא יצלח מול מנהיגים אלו ואני אומר זאת ביאוש לא מתוך שמחה למשבתה של הליברליות והחברה החופשית. לפני שנים סירבתי להשתתף בחו"ל בהפגנה נגד השח באומרי "אתם תהיו גרועים יותר" וזה שצדקתי מדכא ומכניס למרה שחורה.

  • יהודית כהן  On 17 ביולי 2009 at 18:55

    ממש מתחברת לכתוב ולתגובה הקודמת. יש מלחמה על דרך ואורח חיים. והסיפור הנוכחי הוא רק תירוץ להבעיר את האש ולשחרר קיטור שהצטבר בצד החילוני.
    אני כותבת צד חילוני ולא נעים לי לחשוב כך. שיש שני צדדים וכאילו אינטרסים נפרדים בין שני המחנות. ומלחמה. שיש רק הפסדים בצידה.

    מי שנלחם ומנסה לכפות על האחר את עמדתו, לא בטוח במקום בו הוא נמצא.

    קודם כל לפני שאנו מוגדרים במחנה זה או אחר אנו בני אדם בעלי צרכים ורגשות ויש לנו מכנה משותף.

    אנו יכולים להתאמץ לחפש את המחנה המשותף ןלא למהר למצוא את ההבדלים והפערים.

  • גלי  On 17 ביולי 2009 at 15:53

    הן סימפטום לבעיה עמוקה יותר.
    זה כמו האינטיפאדות של הפלשתינים. היה גפרור שגרם להתלקחות (זוכרת את הילד מוחמד דורה?), גם כאן הלהבה פרצה בגלל בעיה עמוקה יותר.
    המהומות לא פרצו בגלל האם המרעיבה. האם המרעיבה היא רק התרוץ לפרוץ המהומות. כאשר פורצת "אינטיפאדה" ישנה בדרך כלל סיבה עמוקה יותר.
    נגיד שישחררו את האם המרעיבה לביתה מחר, מה יקרה?
    הבעיה לא תפתר והמהומות ימשיכו כי ישנה בעיה עמוקה יותר שבגללה כמות כזו של חרדים פרצו לרחוב והשתוללו בכזו פראות.
    לדעתי זו בעיה בפלג החרדי הספיציפי והציפיות שלו מהעיר ירושלים. יש כל מיני סיבות.
    וזה דורש מאמר נפרד ומעמיק והתחילו כבר לכתוב על זה ועוד יכתבו על זה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: