שש הערות על דו"ח וועדת דוברת

 

 

1. כל כך הרבה דפים, שורות, מילים: המלצות על המלצות. ואת כולן אפשר להחליף בשתיים בלבד:
  א. יש לצמצם את מספר התלמידים בכיתה, כך שלא יעלה על 25
  ב. יש להעלות את סף הקבלה למכללות להוראה בעשר דרגות (לכל הפחות)
 
2. כל כך הרבה פחדים, חרדות, חששות מפני הלא נודע, כעסים ותסכולים – וכנגדם כל כך הרבה תשובות עמומות, מטושטשות ומטשטשות, לעיתים מתנשאות, לעיתים סתמיות: וכולן בפורום הרשמי של משרד החינוך לעניין וועדת דוברת. חומר מרתק. לא למורים בלבד.   

 

3. כל כך הרבה גברים בעלי שררה (14 גברים+ דוברת + רן ארז + יוסי וויסמן) בראש פירמידה שבתחתיתה כל כך הרבה נשים (5 נשים בוועדה). ואישה כוחנית אחת, שמוטב שלא הייתה שם מלכתחילה. מתוך הדו"ח: "אנו משתמשים בכל מקום העוסק בשני המינים בלשון זכר. עשינו כך הן מפני שזו דרכה של העברית והן משום שהדבר משרת את הקוראים ומקל על שטף הקריאה". אי אפשר לנסח את זה טוב יותר. 

 

4. כל כך הרבה פרופסורים ודוקטורים וכל כך מעט (אף לא אחת) מורות מן השורה. 

 

5. כל כך הרבה הסתרות והתפתלויות כדי להסוות את התכווצות "מדעי" הרוח (היסטוריה, מקרא, ספרות, אמנות) לעומת המדעים החשובים באמת (מתמטיקה, ביולוגיה, כימיה, טכנולוגיה, מחשבים) 

 

6. כל כך הרבה אנשים רוצים שהילדים שלהם יישארו ללמוד עד ארבע, ואילו אני שמחתי כשהתברר לי שלפחות בתיכון יוכל מי שירצה לוותר (כלומר, ילדיי שלי) על "הוראה פרטנית" ו"חונכות" ממורים ומורות שחוקים, אחרי חמש שעות עבודה פרונטליות, שעת השתלמות, תורנות בהפסקת צהריים וכיו"ב.

     
     

    סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

    תגובות

    • איריס  ביום 16 ביולי 2005 בשעה 19:16

      כדם כל להיות מורה לא כשור רק בידע אלא ביכולת להוביל אנשים ולחלק איתם דרך!
      שנית כאשר מורה עובד בתנאי העבודה הבילטי אפשריים ברבים מבתי הספר סופו של דבר שהו לא מממש את היכולות שלו ועבד מתוך תיסכול ותחושה של אין בררה ולא של הצלחה , דבר זה מביא אותו לשחיקה מהירה מאוד !
      מלבד זאת דרישות המערכת מהמורה הם להביא את הילד לפחד מהמערכת ולא להבנתה מתוך כבוד הדדי . המורה והתלמיד צריכים להגיע מתוך צוך משותף של ללמוד , המורה את תלמידיו והתלמידים את הידע שהמורה רוצה לשתף!!!! אותם בו כל הדברים הללו אבדו מזמן במערחת החינוך שלנו . כמו כן אבד שיתוף הפעולה של המשפחה במערכת וראית המשפחה חלק מתהליך חינוכי. כיום גם בבתים אין מערכת מומכת ילד וכל גורם עומד כנגד השני במקום המצב הרצוי של שלושת הגורמים המשתפים פעולה!

    • יוכי  ביום 5 בפברואר 2005 בשעה 22:19

      ימשיכו ללמוד במגה-בתי-ספר, אותם בתי חרושת ענקיים עם 1600 תלמידים אובדים בחלל המצומצם העשוי בטון, כפי שניתן לראות יותר ויותר בערים הגדולות. לשירותם יעמדו כ-120 מורים אובדים לא פחות, שחוקים ובלתי משכילים, המלמדים בכיתות של 35-40 תלמידים. לתואר שני יוכלו המורים ללמוד במשך 4 שעות בשבוע, בכפוף לאישורו של מנהל אחד. לבגרות יוכלו התלמידים ללמוד בכפוף לדרישות הוועדה: הרבה טכנולוגיה ומדעים, מעט רוח ושאר-רוח. אנחנו נמשיך לקטר.

    • ד.  ביום 5 בפברואר 2005 בשעה 18:01

      למורה ותיק מאריכים ב-60 אחוז את שעות העבודה, ומוסיפים 8 אחוז לשכר. זו ירידה של עשרות אחוזים בשכר לשעה.

      השעות שמוסיפים למשרה לא מיועדות להכנת שיעורים ובדיקת מבחנים. את מה שהיום המורה עושה בבית (ואצל רבים מהם זה משלים כבר היום ל-40 שעות בשבוע ויותר) הוא עדיין יצטרך לעשות בבית, אחרי שיסיים את 40 השעות בבית הספר.

      כיום, בערך חצי מן המורים עובדים במשרות חלקיות. לפי ועדת דוברת, יהיו רק משרות מלאות. האם הכוונה לסלק את כל מי שלא מסוגל/ת לעבוד 50 שעות בשבוע?

      ואחרי כל זה, הם מדברים על שיפור במעמד המורים?

    • יוכי  ביום 3 בפברואר 2005 בשעה 18:26

      כל כך חבל שלא שמו אותך בראש הוועדה! מצד שני, מי רוצה להשתמש סתם שכל ישר כשאפשר לסבך את העניינים?

    • תמי  ביום 1 בפברואר 2005 בשעה 23:24

      שעליה ממליצה וועדת דוברת.
      בפוסט שלך בהערה הראשונה כתבת מה צריך לעשות ובתגובה שלי כתבתי שזה לא יעזור בלי שיעלו למורים את השכר.
      צריך להעלות את השכר כך שיהיה תואם לפחות את השכר הממוצע במשק ולדאוג שיתגמל את שעות העבודה הריאליות, וגם לדאוג שאלה האחרונות לא יעברו את היקף המשרה המלאה.
      שעבודת ההוראה תהיה כמו כל עבודה אחרת: 42.5 שעות בשבוע, 190 שעות בחודש, שכר של 8,000 ש"ח ברוטו.
      נורא פשוט, לא?

    • יוכי  ביום 1 בפברואר 2005 בשעה 11:35

      העלאת השכר עליה ממליצה וועדת דוברת היא אשלייה אופטית: השכר עולה נומינלית אך יורד כשכר לשעה, משום שמלבד 40 השעות שנדרשים המורים לעבוד בביה"ס הם נדרשים לבדוק בחינות להכין מערכים ולהשתתף בישיבות בזמנם הפנוי(!!!)ץ כך במפורש נאמר בדו"ח הוועדה.
      בתנאים אלו אני לא רואה המונים מוכשרים וטובים נוהרים למערכת החינוך. יותר מכך, כל מורה שאיננה תלויה לפרנסתה במערכת החינוך תימלט ממנה כל עוד רוחה בה.
      אולי הפיתרון הוא, כמו שכבר הציעו, לייבא עובדים זרים…

    • מיכל  ביום 30 בינואר 2005 בשעה 8:53

      לדעתי, הכוונה לשרת החינוך.

    • אני  ביום 29 בינואר 2005 בשעה 18:26

      האם תוכלי לפרט ולנמק?

      איזו מחברות הוועדה היא הכוחנית?

    • תמי  ביום 29 בינואר 2005 בשעה 16:39

      אם יעלו את סף הקבלה למכללות להוראה (גם באוניברסיטאות אפשר ללמוד הוראה וגם שם הדרישות נמוכות מאד כיום) אך לא יעלו את שכר המורים, לא יהיו מספיק סטודנטים שיבחרו ללמוד הוראה.
      מה שיוצר דרישה ללימודי הוראה כיום הוא סף הקבלה הנמוך, שמביא לרמת סטודנטים (ליתר דיוק סטודנטיות) נמוכה שאח"כ הופכים להיות מורים גרועים.
      וכל זה למה? כי סטטוס המקצוע נמוך, כי השכר נמוך. זה גם מסביר למה זה מקצוע עם רוב נשי. נשים מאיישות את המקצועות בעלי הסטטוס הנמוך ובעלי השכר הנמוך.
      העלאת השכר (ובעקבותיו הסטטוס של מקצוע ההוראה) תיצור דרישה למקצוע בקרב אנשים צעירים. הדרישה הזו תאפשר להעלות את תנאי הקבלה ואת רמת המורים.

    %d בלוגרים אהבו את זה: